Sök:

Sökresultat:

160 Uppsatser om Fusion och förvärv - Sida 1 av 11

Sammanslagning av datornÀtverk vid företagsfusion

Denna rapport tar upp ett verkligt scenario dÀr ett företag köpt upp ett annat och behöver slÄ samman sina IT miljöer. I rapporten gÄr man först igenom teorin som behövs för att kunna planera flytten av en rad olika komponenter. DÀr efter tar metoden oss igenom hur flytten gjort i detta fall med de olika delkomponenterna. Resultatet av denna fusion fÄr ses som lyckat dÄ de uppsatta mÄlen kunnat nÄs..

Frontpersonalens bild av en fusion mellan tjÀnsteföretag : - En kommunikationsstudie

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för vilken betydelse kommunikation har för frontpersonalens reaktion pÄ en fusion mellan tjÀnsteföretag.Fusioner Àr ett vanligt förekommande bland dagens företag, sÄ Àven för tjÀnsteföretag. Frontpersonal anses vara sÀrskilt viktig i tjÀnsteföretag dÄ de i interaktion med företagets kunder förmedlar kvalitet. Vid fusion Àr det dÀrför viktigt att skapa förutsÀttningar för att tvÄ mötande personalgrupper tillsammans kan verka för fortsatt god kvalitet. Ett verktyg för att skapa sÄdana förutsÀttningar Àr kommunikation.Formell kommunikation kan anvÀndas till att skapa acceptans för en fusion och införa förÀndringar vid denna. En förutsÀttning för att frontpersonalen skall uppnÄ en högre förstÄelse har visat sig starkt beroende av möjligheten att föra tvÄvÀgskommunikation.Informell kommunikation har visats fungera som ett starkt stöd för att skapa acceptans och en positiv förestÀllning av en fusion.

Ein Volvo, bitte!

Syftet med vÄr studien var att fördjupa oss inom fusionsteori och dess managementproblematik det innebÀr, i samband med en fusion. Genom att göra en simulerad fusion mellan Volvo PV och BMW hoppades vi kunna fÄ förstÄelse för fusionsteori. Förutom detta granskade vi om uppköpet av Volvo PV frÄn BMW:s sida innebÀr bÀttre synergieffekter för dessa bÀgge företagen och om samargbetet gynnar Volvo bÀttre Àn vad det gjorde med Ford. VÄrt resultat visade att fusionen mellan BMW och Volvo skulle gynna bÄda företagen. Kvalitéer som de bÄda företagen besitter skulle stÀrka de bÄda varumÀrken jÀmtemot deras huvudkonkurrenter.

A31KAX: Fusion

MÄlet Àr att skapa en mjuk övergÄng mellan bergsvÀgg och Hornsbruksgatan, genom en fusion mellan byggnadstypologi och topografi. Förenandet som skapas mellan gata leder till ökad cirkulation genom byggnaden. Olika byggnadsdelar korsar varandra och integreras. Genom byggnadskorsningarna skapas det möjligheter för en programmix med ett trapphus som förenar park, bostad och kontor med gatan.Genom sluttande tak fÄr man terrasser som följer topografin och leder  till utblickar mot söder, vÀster och öster. HÀr bildas spontana mötesplatser mellan boende, kontorsanstÀllda och mÀnniskor som passerar byggnaden för att ta sig till och frÄn parken..

Fusion - med sÀrskild inriktning pÄ avdragsbegrÀnsningar för kvarstÄende underskott

En fusion innebÀr att ett företag övertar ett annat företags tillgÄngar och skulder utan en mellanliggande likvidation. För företag som Àr i behov av att gÄ samman i större enheter, för att rationalisera verksamheten och uppnÄ synergieffekter, kan en fusion kan vara lösningen. EG-direktivets regler utgör grunden till den skatterÀttsliga definitionen om fusion och har implementerats i svensk skatterÀtt i 37 kapitlet IL om fusioner och fissioner. Grundtanken bakom inkomstskattebestÀmmelserna kring fusioner Àr att fusionen inte ska leda till en skattebelastning för företaget. Verksamheten behöver inte upphöra och kan fortsÀtta vidare fast i en annan regi.

Fusion - med sÀrskild inriktning pÄ avdragsbegrÀnsningar för kvarstÄende underskott

En fusion innebÀr att ett företag övertar ett annat företags tillgÄngar och skulder utan en mellanliggande likvidation. För företag som Àr i behov av att gÄ samman i större enheter, för att rationalisera verksamheten och uppnÄ synergieffekter, kan en fusion kan vara lösningen. EG-direktivets regler utgör grunden till den skatterÀttsliga definitionen om fusion och har implementerats i svensk skatterÀtt i 37 kapitlet IL om fusioner och fissioner. Grundtanken bakom inkomstskattebestÀmmelserna kring fusioner Àr att fusionen inte ska leda till en skattebelastning för företaget. Verksamheten behöver inte upphöra och kan fortsÀtta vidare fast i en annan regi.

En medial fusion : En studie av Telia-telenor fusionen.

Bakgrund: Telekomindustrin har pÄ senare tiden genomgÄtt en period av strukturella förÀndringar. Dessa strukturella förÀndringar har bland annat medfört fusioner och sammanslagningar av företag inom branschen. Fusioner har en inverkan pÄ en rad olika faktorer för företag och samhÀllen. Att kommunicera med media Àr viktigt dÄ ett företag genomgÄr en fusion. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats Àr att öka förstÄelsen för företags kommunikation under en fusion samt hur media reproducerar fusionen.

NÀr ett plus ett blir tre : - Hur kan företag utnyttja varandras kundbaser vid fusion

Telemarknaden i Sverige har under de senaste Ă„ren stĂ€llts inför nya utmaningar som inte bara Ă€r ett resultat av avregleringen utan Ă€ven av kundernas ökade krav pĂ„ produkter och tjĂ€nster. Överlevnaden för aktörerna pĂ„ telemarknaden beror pĂ„ hur vĂ€l de kan tillgodose kundernas krav och bemöta den ökade konkurrensen. Det Ă€r mĂ„nga operatörer som har varit tvungna att genom gĂ„ en fusion för att kunna överleva pĂ„ marknaden. Vid en fusion uppstĂ„r det mĂ„nga synergieffekter och det Ă€r viktigt att kunna utnyttja de nya resurserna till max för att fusionen ska vara lönsam. Den synergieffekt som har valts att undersökas i denna uppsats Ă€r hur den nya större kundbasen kan utnyttjas, dĂ€rför blev uppsatsens frĂ„gestĂ€llning: Hur kan företag via fusion dra nytta av varandras kundbaser? Vi har valt att göra en fallstudie med ett företag, Dataphone AB.

En fallstudie om en internationell fusion och förvÀrv : UtvÀrdering och analys av kommunikations- och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag

Bakgrund: Globalisering ger förutsÀttningar för tillvÀxt av internationella fusioner och förvÀrv. Vad gÀller att de svenska företagens framkant inom IT-branschen drar till sig amerikanernas intresse för förvÀrvning av det svenska för att komma Ät egenskapen som det svenska företaget innehar.Problemformulering: Vilka kommunikations- och styrningsfaktorer Àr viktiga vid internationella fusioner och förvÀrv?Syftet: Att skapa förstÄelse för internationella fusioner och förvÀrv genom att analysera och utvÀrdera kommunikation och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag.Metod: Undersökningen Àr en fallstudie med kvalitativ ansats och bestÄr av intervjuer med ledningen som har varit inblandade före och efter det internationella fusion och förvÀrvet.Slutsats: Det Àr viktigt att ta hÀnsyn till följande styrningsfaktorer: företagets storlek och hemmamarknad, organisationsstruktur och kÀrngrupp/ledaren samt kommunikationsfaktorerna: extern kommunikation, intern kommunikation och kommunikationens riktning, dÄ dessa har en avgörande roll i integrationsprocessen av en internationell fusion och förvÀrv.  .

Kommunikation i fusionssammanhang- en fallstudie av Renault-Volvo

Syftet med uppsatsen Àr att klargöra för kommunikationens betydelse inför en fusion. En dokumentstudie av Renault-VolvoaffÀren har tillÀmpats, genom bland annat massmedias Ätergivning samt tryckta böcker kring Àmnet. Det teoretiska underlaget har tagit form genom studier av facklitteratur, forskningsrapporter och artiklar som ansetts relevanta utifrÄn olika perspektiv pÄ uppsatsens valda frÄgestÀllning. I vÄr studie har vi kommit fram till att situationen som ett företag befinner sig i inför en kommande fusion Àr prÀglad av en omfattande oro bland företagets anstÀllda. PÄ sÄ sÀtt blir kommunikationen av stor betydelse vilket nödvÀndiggör en mycket genomtÀnkt kommunikation sett frÄn företagsledningens perspektiv.

Den sociala identitetens pÄverkan pÄ skapandet av en gemensam organisationskultur

Ett företags organisationskultur bestÄr av ett gemensamt vÀrdesystem som har en meningsskapande funktion för de anstÀllda i företaget som identifierar sig med organisationen. I en företagsfusion, dÀr tvÄ eller flera företag gÄr samman, har det visat sig vara svÄrt att förena olika organisationskulturer pÄ grund av motstÄnd frÄn de anstÀllda. Tidigare forskning kring detta har till stor del fokuserat pÄ de anstÀlldas agerande i en fusion. Syftet med denna studie var att undersöka hur anstÀlldas meningsskapande i en fusion pÄverkades av deras identifikation med organisationen. Med en kvalitativ intervjustudie undersöktes hur anstÀllda i fyra företag hade upplevt en fusion av företagen.

Organisationskultur och kommunikation vid en fusion av myndigheter

Denna studie Àmnade ta reda pÄ hur organisationskulturen pÄverkades och hur kommunikationen förmedlades vid en fusion av fem myndigheter till en övergripande myndighet. TillvÀgagÄngssÀttet var kvalitativt med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sexton mellanchefer frÄn fem olika avdelningar intervjuades om hur de uppfattade sammanslagningen och hur de upplevde kommunikationen inför, under och efter denna fusion samt hur de upplevde att organisationskulturen hade pÄverkats. Vidare undersöktes huruvida de upplevt att regeringens mÄl och vision för fusionen framgÄtt tydligt. Analysprocessen genomfördes genom att meningskoncentrera transkriberingarna frÄn intervjuerna och dela in dessa i huvudteman med subkategorier i tvÄ matriser och sedan analysera och sammanfatta dessa under respektive huvudtema.

Strukturkapital vid fusioner i kunskapsföretag - en fallstudie pĂ„ Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Problem: Kunskapsföretag Àr individberoende, vilket ger strukturkapitalet en central roll i dessa organisationer. Mot denna bakgrund finner vi att en ökad förstÄelse för hur strukturkapitalet pÄverkas i en fusion mellan tvÄ kunskapsföretag efterfrÄgas. Den frÄgestÀllning som undersöks i denna uppsats behandlar hur strukturkapitalet pÄverkas vid en fusion mellan tvÄ kunskapsföretag. Syfte: Uppsatsens syfte Àr att skapa förstÄelse för hur strukturkapitalet hanteras samt att försöka identifiera problemomrÄden, med avseende pÄ hanteringen av strukturkapitalet vid fusioner mellan kunskapsföretag. Metod: Föreliggande uppsats Àr en kvalitativ fallstudie.

Automatiserad matchning av relaterad data frÄn olika datakÀllor

Sociala medier innehÄller idag massor av information som kan bidra till att ge applikationer och produkter ett stort mervÀrde genom att ge en förbÀttrad anvÀndarupplevelse. I vissa fall kan sÄdan information inte erhÄllas utan att först matcha data frÄn en eller flera datakÀllor genom en data fusion. Eniro Initiatives AB vill undersöka möjligheter för att genomföra en automatiserad data fusion genom att koppla företag frÄn sitt API till motsvarande företag pÄ sociala medier. Problematiken ligger i att den enda helt sÀkra kÀllan till matchning av alla svenska företag Àr dess organisationsnummer, vilket Àr data som inte finns tillgÀnglig hos API:er frÄn utlÀndska företag. Syftet var att undersöka möjligheter för att pÄ automatiserat sÀtt kunna matcha relaterad data frÄn olika datakÀllor. I detta examensarbete har en prototyp utvecklats som matchar företag frÄn Eniros API med företags sidor frÄn Facebooks API. Resultatet frÄn tester av denna prototyp visar dock brister, dÄ det uppkom fall dÀr redundant information bidrog till att prototypen kunde godkÀnna inofficiella sidor med koppling till det relevanta företaget, vilket inte var önskvÀrt..

VarumÀrkeshantering vid fusioner

Bakgrund: Fusioner har blivit en allt vanligare företeelse, inte minst bland svenska banker och försÀkringsbolag. VarumÀrken Àr ett annat aktuellt omrÄde och starka varumÀrken anses vara en av företagens viktigaste tillgÄngar. Stora forskarinsatser har gjorts om dessa tvÄ omrÄden men kunskapen om hur varumÀrken skall hanteras vid fusioner Àr fortfarande liten.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur den varumÀrkesproblematik som uppstÄr vid en fusion hanteras av svenska bank- och försÀkringsföretag och utifrÄn detta ge en egen option pÄ hur denna hantering bör gÄ till.Genomförande: För att besvara syftet har vi utgÄtt ifrÄn litteratur och genomfört intervjuer med sex svenska bank- och försÀkringsföretag samt med tre varumÀrkeskonsulter och tre anstÀllda vid reklambyrÄer. UtifrÄn dessa intervjuer och den befintliga litteraturen har vi gett en egen option pÄ hur varumÀrkeshanteringen vid fusioner bör bedrivas.Resultat: Vad företag mÄste göra innan en fusion Àr att se över om de kÀrnvÀrderingar som finns i respektive varumÀrke gÄr att kombinera, samt om en lösning pÄ varumÀrkeshantering som Àr acceptabel bÄde för företagens anstÀllda och kunder kan nÄs. Kan en acceptabel lösning pÄ dessa frÄgor nÄs Àr en fusion möjlig.

1 NĂ€sta sida ->